Τα γλυπτά του Παρθενώνα αλλάζουν χώρο στο βρετανικό μουσείο

0

Με στόχο να αναπτυχθεί διάλογος ανάμεσα στα Παρθενώνεια γλυπτά, τα οποία θεωρούνται ως οι κορυφαίες δημιουργίες της κλασικής αρχαιότητας, και στα έργα ενός από τους διασημότερους γλύπτες της σύγχρονης εποχής, Φρανσουά Ογκίστ Ροντέν – καλλιτέχνη, ο οποίος απέδωσε όσο λίγοι την ανθρώπινη αδυναμία και το πάθος και λάτρευε τις δημιουργίες των συναδέλφων του που έζησαν τον 5ο αι. π.Χ., παρότι δεν είχε επισκεφθεί ποτέ την Ελλάδα – τα γλυπτά αφήνουν τη Duveen Gallery του Βρετανικού Μουσείου και μετακινούνται στον εκθεσιακό χώρο Sainsbury.

Με αφορμή την έκθεση «Ο Rodin και η τέχνη της Αρχαίας Ελλάδας» που προγραμματίζει το Βρετανικό Μουσείο από τις 26 Απριλίου ως τις 29 Ιουλίου, ο διευθυντής του Ιδρύματος, Hartwig Fischer, δηλώνει πως το γεγονός ότι η έμπνευση του Rodin εκπορεύτηκε από τις επισκέψεις του στην αίθουσα με τα γλυπτά στο Λονδίνο «αποτελεί ένα φανταστικό παράδειγμα για το πώς ο χώρος προσφέρει ένα μοναδικό σκηνικό για τα ελληνικά γλυπτά». Και συνεχίζει: «Η προβολή των γλυπτών του Παρθενώνα σε ένα παγκόσμιο πολιτιστικό πλαίσιο βοηθά τους επισκέπτες να συνειδητοποιήσουν τη σημασία τους, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο εδώ».

Οσο κι αν μοιάζει εξοργιστικό, γεγονός παραμένει πως για χάρη της έκθεσης με τα 80 έργα του δημιουργού του διάσημου «Φιλιού», 12 από τα γλυπτά του Παρθενώνα θα μετακινηθούν, κάτι που συμβαίνει εξαιρετικά σπάνια.

Δανεισμένα από το Παρίσι, τα διάσημα γλυπτά του Ροντέν θα κάνουν την εμφάνισή τους στο Λονδίνο. Μαζί θα παρουσιαστούν και σχέδια που ο κορυφαίος καλλιτέχνης έκανε σε χαρτί του ξενοδοχείου του Λονδίνου όπου διέμενε κατά τη διάρκεια των επισκέψεών του.

Τα δάνεια θα περιλαμβάνουν και δικό του αντίγραφο του περίφημου προαναφερθέντος έργου του, «Το φιλί», το οποίο θα εκτεθεί δίπλα στα αρχαία ελληνικά αγάλματα που το ενέπνευσαν στον Ροντέν δηλαδή τις δυο ξαπλωτές φιγούρες, από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα.

Ένα άλλο από τα γλυπτά του Ροντέν απεικονίζει τη θεά Αθηνά που φορούσε τον Παρθενώνα στο κεφάλι της ως διάδημα. Ο Jenkins πιστεύει ότι ο Ροντέν έχει απεικονίσει την πραγματική γέννηση του ναού, δεδομένου ότι η ίδια η θεά γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία.

Η έκθεση θα αναδημιουργήσει το αποτέλεσμα που ο ίδιος ο Ροντέν αναζητούσε όταν στο στούντιό του έβαζε τα νέα έργα του δίπλα σε απεικονίσεις κλασικών γλυπτών.

Ο Ροντέν  δεν επισκέφτηκε ποτέ την Ελλάδα. Οι γνώσεις του για τον Παρθενώνα προέρχονταν από βιβλία και τα γλυπτά στο Λούβρο και το Βρετανικό Μουσείο. Επισκέφτηκε για πρώτη φορά το μουσείο Bloomsbury το 1881 και επέστρεψε εκεί τουλάχιστον 15 φορές.